مفطرات روزه | فرورفتن غیراختیاری آب در هنگام مضمضه کردن
پرسش :
اگر کسی مضمضه کند و آب بی اختیار فرو رود، حکم روزه اش چیست؟(1)
پاسخ :
باید قضای آن را بگیرد و دادن کفاره واجب نیست (حضرت امام و آیات عظام نوری، فاضل، وحید، خویی، تبریزی، سیستانی، صافی، گلپایگانی، مکارم و زنجانی).
بنا بر احتیاط واجب، قضا نماید و دادن کفاره واجب نیست (آیت الله بهجت).
باید قضا کند و دادن کفاره واجب نیست (حضرت امام و آیات عظام خویی، وحید، تبریزی، مکارم، فاضل، زنجانی و نوری).
بنا بر احتیاط واجب، قضا کند و دادن کفاره واجب نیست (آیات عظام بهجت، صافی و گلپایگانی).
بنا بر احتیاط مستحب، قضا کند (آیت الله سیستانی).
قضا واجب نیست (حضرت امام و آیات عظام سیستانی، نوری، مکارم، گلپایگانی و صافی).
اگر برای وضوی نماز واجب باشد، قضا ندارد و اگر برای وضوی غیر نماز واجب، از غایات دیگر باشد، بنا بر احتیاط واجب، قضا کند و دادن کفاره واجب نیست (آیات عظام خویی، تبریزی، زنجانی، وحید و فاضل).
اگر برای وضوی نماز واجب یا مداوا باشد، قضا ندارد (آیت الله بهجت).
پینوشت:
1- توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ 1688؛ وسیله النجاه، مسئلۀ 1138؛ عروة الوثقی، فی موارد وجوب القضا، مسئلۀ 3؛ خویی و وحید و تبریزی، منهاج الصالحین، ذیل مسئلۀ 1024، بخش 6؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، مسئلۀ 498.
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.
الف. به قصد خنک شدن مضمضه کرده:
باید قضای آن را بگیرد و دادن کفاره واجب نیست (حضرت امام و آیات عظام نوری، فاضل، وحید، خویی، تبریزی، سیستانی، صافی، گلپایگانی، مکارم و زنجانی).
بنا بر احتیاط واجب، قضا نماید و دادن کفاره واجب نیست (آیت الله بهجت).
ب. بی جهت مضمضه کرده:
باید قضا کند و دادن کفاره واجب نیست (حضرت امام و آیات عظام خویی، وحید، تبریزی، مکارم، فاضل، زنجانی و نوری).
بنا بر احتیاط واجب، قضا کند و دادن کفاره واجب نیست (آیات عظام بهجت، صافی و گلپایگانی).
بنا بر احتیاط مستحب، قضا کند (آیت الله سیستانی).
ج. برای وضو مضمضه کرده:
قضا واجب نیست (حضرت امام و آیات عظام سیستانی، نوری، مکارم، گلپایگانی و صافی).
اگر برای وضوی نماز واجب باشد، قضا ندارد و اگر برای وضوی غیر نماز واجب، از غایات دیگر باشد، بنا بر احتیاط واجب، قضا کند و دادن کفاره واجب نیست (آیات عظام خویی، تبریزی، زنجانی، وحید و فاضل).
اگر برای وضوی نماز واجب یا مداوا باشد، قضا ندارد (آیت الله بهجت).
پینوشت:
1- توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ 1688؛ وسیله النجاه، مسئلۀ 1138؛ عروة الوثقی، فی موارد وجوب القضا، مسئلۀ 3؛ خویی و وحید و تبریزی، منهاج الصالحین، ذیل مسئلۀ 1024، بخش 6؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، مسئلۀ 498.
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.
پرسش و پاسخ مرتبط
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}